IKEA stapelbedden en bewegen met Parkinson
Hoe het IKEA stapelbed inspireert om mensen met Parkinson in beweging te krijgen
Waarom zie je nooit een IKEA stapelbed bij het grofvuil?

Kijk eens naar bovenstaand plaatje en je begrijpt meteen waarom het zo moeilijk is om afscheid te nemen van je IKEA stapelbed.
Bloed, zweet en tranen
Precies, wat een werk! Je hebt bloed, zweet en misschien zelfs tranen in dat bed gestoken. Youp van ‘t Hek kan erover meepraten. Je hebt erin geïnvesteerd, en dus gooi je het niet zomaar weg. Want dat bed, dat is niet alleen hout en schroeven. Het is jouw investering. En die gooi je niet zomaar bij grofvuil.
De hook loop
Dit principe, je ergens aan binden door te investeren, zit slim verweven in de hook loop. Dit model wordt veel gebruikt in social media én het is mijn favoriete model om mensen met de ziekte van Parkinson meer te laten bewegen.
De hook loop, Nir Eyal
Het model start met een trigger. De trigger is iets dat zegt: ‘Doe dit nu!’ en brengt de gebruiker naar het product. Vervolgens wordt de gebruiker gevraagd een actie te ondernemen. Daarna volgt de beloning. En die beloning smaakt naar méér. Als laatste stap vragen we de gebruiker om een kleine investering te doen, zodat het product voor hem meer waarde krijgt. De kans dat hij terugkomt wordt groter.
Let maar eens op, de volgende keer dat je je telefoon pakt en bijvoorbeeld Instagram opent. Kan jij de hook loop spotten?
Je bent al halverwege deze blog. Zeg nou zelf, het is zonde om nu te stoppen. Doorpakken, je hebt al een paar minuten geïnvesteerd.
Meer bewegen met de Parkinson app
Voor het Radboudumc ontwikkelde ik in dienst van IJsfontein een app die mensen met de ziekte van Parkinson stimuleert om meer te bewegen. Het doel is om hen een jaar lang meer te laten bewegen. Een grootschalige studie onder leiding van Bas Bloem en Sabine Schootemeijer. In mijn eerdere blogs lees je hier meer over: In 4 stappen een verslaving ontwerpen en Onvoorwaardelijke liefde.
Investeren, hoe zit dit in de Parkinson app?
Net zoals je niet zomaar je IKEA stapelbed weggooit, zorgen kleine investeringen in de Parkinson app dat de mensen terugkomen naar de app en blijven bewegen.
Bij het ontwerpen van de app hebben we eindeloos loopjes geschetst. Het gelukkigste werd ik wanneer met het doen van een investering logischerwijs de volgende trigger wordt geboren. Een paar voorbeelden:
Het begint al bij de nulmeting van het onderzoek. We vragen deelnemers vier weken lang te bewegen met hun smartphone, zodat hun stappen automatisch gemeten worden. Na die investering wil je natuurlijk weten: mag ik meedoen aan het onderzoek?
In de app worden je stappen geteld en gevisualiseerd als route. Je stap voor stap gelopen route geef je natuurlijk niet zomaar op. ‘Waar ben ik nu?’, vraag je je af (trigger).
Al je stappen vormen een route door Europa
In de app vraagt Bas Bloem, je coach, naar je naam. Vul je die in, dan spreekt hij je vervolgens persoonlijk aan: Hoe is het Marloes? (lees jouw eigen naam). Een kleine investering, die de gesprekken met Bas direct persoonlijker en daarmee waardevoller maken.
Nog een voorbeeld: Bas vraagt wat je belangrijkste reden is om te bewegen. Het selecteren van een optie is een kleine moeite, maar je wil nu wel weten wat hij met die informatie gaat doen.
Chat met Bas: Het selecteren van een optie als investering
En dan vraagt Bas om de app op je home screen te zetten. Een kleine moeite, die resulteert in een trigger. Elke keer dat je je telefoon pakt, zie je de app staan.
Notificaties? Zelfde verhaal. Bas vraagt toestemming, en elke notificatie dient als een trigger om te gaan bewegen.
En als hij je vraagt een vriend je eraan te laten herinneren om te wandelen? Dan zorgt die vriend een week later voor de perfecte trigger.
Etc. etc.
Kortom, wanneer je naar je eigen product of dienst kijkt, denk dan eens na over de vraag:
Welke kleine investering kan ik mijn gebruiker vragen,
zodat het product voor hem meer waarde krijgt?
En de kans groter wordt dat hij terugkomt?
In mijn volgende blog kun je lezen wat nóg beter werkt dan een beloning.
Voor nu, wens ik iedereen een week met veel beweging toe. Lekker blijven loopen. 🚶